send me

Experience the awesome love of God through Jesus Christ His Son who died for you on the cross and rose again! He took all your sins away so you could live life in abundance and call God your Daddy!

Tuesday, February 06, 2007

Beste vrienden!

Een berichtje uit Maputo, Mozambique van Gepke, alweer 4 maanden nadat ik vertrok uit Nederland! Well… Het gaat heel goed hier!  Ik hoop bij jou ook in Nederland!
Ik belijd, ik heb geen geode job gedaan wat bereft het zenden van updates. Voor diegenen die dit hebben gemist: het spijt me zo!! Een traaaaag internet + een niet al te handig georganiseerde email account + mijn vrees/ moeite voor het schrijven aan grote groepen heeft gemaakt dat ik niet veel mass mails gestuurd heb. En omdat email zo traag en mijn week zo snel ging en intens was heb ik niet de tijd genomen om jullie van wie ik wist dat je het leuk zou vinden om meer te lezen in een groep te zetten. Vergeef me! en benader me ajb eenmaal terug in Nederland (per maart 07) dan kun je life verhalen horen!

Vaal was ik al zo verhit en moe genoeg van les in 40 graden celcius onder een tent met kinderen uit het weeshuis of van de straat om je heen dat ik wat rust wilde… ik ben dan ook niet zoveel in het stadje Pemba geweest. Het strand echter heb ik wel vaak gezien! Heerlijk! Turquoise indische ocean, derde grootste baai van de wereld, mijn eerste snorkel ervaring gehad, de stille schoonheid onder water is fascinerend, onaangetast, rustgevend, ik prijs God!

Iris Ministries Pemba (www.irismin.org) Noord Mozambique is een aanrader. 150 geweldig schattige kinderen (van 0-18) die anders erstig verwaarloosd zouden leven danwel gestorven waren spelen, zingen, bidden en dansen in en om de dorms, de grote tent (die tevens als kerk en ons klaslokaal fungeert), eetzaal, gebedshuis. Er is een basisschool waar ook kinderen uit de omliggende dorpjes gratis naar toe kunnen en een prachtig visitors centrum met uitkijk op de ocean. In het centrum vind je ook ca. 200 pastors in opleiding en periodiek ca. 170 westerlingen waarvan ik er een was voor de Holy Given mission school ook wel cultural training genaamd. Dat was het nogal namelijk. Vanuit je rijke westerse leventje in de materiele armoe… Wat is echt rijk zijn/ arm zijn en wat zegt Jezus daar eigenlijk over? Daar hebben we het uitvoerig over gehad. Of over incarnational love: Jezus werd een van ons, als mens en liet ons zien hoeveel God van ons houdt. Hij was de boodschap. Hoe kan ik de liefde van God laten zien in mijn omgeving?

Zijnde in een van de economisch minst ontwikkelde landen, levende onder de allerarmsten, tussen de straatkinderen en slumps heeft de armoede me uiteraart zeer geraakt. Reizende naar Pemba vanuit Maputo via Beira en Nampula (check atlas ) heb ik echter ook volop kansen gezien voor ontwikkeling! Een kippenboerderij project in Nampula was bijvoorbeeld erg interessant. Families die weinig bron van inkomsten hebben krijgen een stal en kuikens die ze op laten groeien en zelf kunnen verkopen wanneer ze gegroeid zijn. Elke kippenboer is zelf verantwoordelijk om rendabel te draaien. De stal wordt afbetaald en de familie heeft een bron van inkomsten en waardigheid. Ook op educatief gebied en moreel vlak heeft dit project grote impact. Inmiddels 40.000 kuikens per week. Gestart in 2002 meen ik. Hoofddoel van dit winstgevende bedrijf: laten zien dat God regeert en goed is! En ontwikkeling van de rurale gebieden in Noord Mozambique. Alle medewerkers zijn christen. Ik heb meegelopen met een nederlander die er werkt. By the way: dergelijk project runnen in een ex-communistisch land met zeer bureacratische overheid leert je geduld!

Ik heb veel interessante projecten mogen bezoeken en heb dromen voor Mozambique. Hoe die vorm gaan krijgen, in voorbede voor het land of ook in practische actie, God weet het, maar nu eerst terug naar Nederland voorlopig!!

Vrienden gemaakt, mensen bemoedigt, huizen gebouwd, kerken gesticht, kinderen gewassen, eten, Bijbels en kleding uitgedeeld, gebeden voor mensen en genezingen gezien, maar het meeste is voor mij in mijn hart gebeurd. Mijn wandel met God. De honger en passie van kinderen en volwassenen naar God, de liefde van de kinderen. Het geloof van de mensen. Ik heb samengewerkt met een voorgangers vrouw die bad voor een overleden kind, waarna deze terug tot leven kwam. Inmiddels is dit voor 2 meer kinderen gebeurd. Dit is wel na aanhoudend (nachtenlang) bidden en vasten en niet eenmalig maar in blijvende relatie met God, ook door dromen en visioenen. Dat is andere koek. Als ze bid praat ze met God van aangezicht tot aangezicht, inspirirend dat zeker!

Nu in Maputo, bij Project Purpose geleid door Katie Magill een jonge amerikaanse. Ze heeft passie om de kerk de Bruid van Jezus rein en puur te zien en werkt om transformatie te zien in meisjes die misbruikt zijn tot heiligheid en puurheid. Een herstel project voor meisjes van de straat die in/uit de prostitutie zijn door bijbel gebaseerd academisch onderwijs en practische skill training (naaien en plan voor haarsalon en beauty school). Boven alles is deze plek een veilige haven voor de meiden waar ze leren wat echte liefde en vriendschap is. Er is een vaste groep van ca. 30 meiden en ze werkt samen met een team van 3 mozambicanen. Net verhuist vanuit een garage naar een ruim pand in de binnenstad, met God is alles mogelijk! Hulp in alle vormen welkom, voor meer info: (projectpurposemz@yahoo.com).

Hierna nog 10 dagen in Zuid Afrika bij een vriendin en dan 23 feb back to Amsterdam!
Bedankt voor je interesse en steun, dat heeft me zeker door de reis heen geholpen! Deus te abençoa muito! See you soon!

4 Comments:

Blogger Elke said...

Echt bijzonder om te lezen wat je daar allemaal meemaakt! Be blessed!

3:32 AM  
Blogger Michie said...

Coole stories. Ik ga in sept. naar Moz, misschien kan je mij even contacten via mijn blog? Ben erg benieuwd naar je belevenissen enz. daar. Misschien heb je nog handy tips ofzo.

Blessings,
Michie

4:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

Alles over straatkinderen in Maputo lees je op de site www.centrodeencontro.web-log.nl en voor videoclips zie www.youtube.com tag : Centro de Encontro.

6:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

Lees het hele blog, pretty good

12:14 AM  

Post a Comment

<< Home